سفارش تبلیغ
صبا ویژن
بهترینِ برادران، کسی است که دوستی اش در راه خدا باشد . [امام علی علیه السلام]
محبت اهل بیت،نعمت ولایت ،عزت و شهادت
 
 RSS |خانه |ارتباط با من| درباره من|پارسی بلاگ
»» ویژه ولادت مسیح 4

عیسی بشیر مصطفی

مسیح ع

"و مبشرا برسول یاتى من بعدى اسمه احمد" ـ این قسمت از آیه به قسمت دوم از رسالت آن جناب اشاره دارد، همچنان که جمله"مصدقا لما بین یدى من التوریة"به قسمت اول از رسالتش اشاره داشت.

و این را هم مى‏دانیم که بشارت عبارت است از خبرى که شنونده از شنیدنش خوشحال گردد، و معلوم است که چنین خبرى چیزى جز از خیرى که بشنونده برسد و عاید او شود، نمى‏تواند باشد، و خیرى که از بعثت پیامبر و دعوت او انتظار مى‏رود این است که با بعثتش باب رحمت الهى به روى انسانها باز شود، و در نتیجه سعادت دنیا و عقبایشان به وسیله عقائد حقه، و یا اعمال صالح، و یا هر دو تامین گردد.و بشارت به آمدن پیامبرى بعد از پیامبرى دیگر ـ با در نظر گرفتن اینکه پیغمبر سابق دعوتش پذیرفته شده، و جا افتاده، و با در نظر داشتن وحدت دعوت دینى در همه انبیاء ـ وقتى تصور دارد و داراى خاصیت بشارت است که پیامبر دوم دعوتى پیشرفته‏تر، و دینى کامل‏تر آورده باشد، دینى که مشتمل بر عقائد حقه بیشتر، و شرایع عادلانه‏تر براى جامعه، و نسبت به سعادت بشر در دنیا و آخرت فراگیرتر باشد، و گرنه انسانها از آمدن پیامبر دوم چیز زائدى عایدشان نمى‏شود، و از بشارت آمدنش خرسند نمى‏گردند.

با این بیان روشن گردید که جمله"و مبشرا برسول یاتى من بعدى"هر چند از این نکته خبرى نداده، اما معنایش مى‏فهماند که آنچه پیامبر احمد (ص) مى‏آورد پیشرفته‏تر و کاملتر از دینى است که تورات متضمن آن است، و آنچه عیسى (ع) بدان مبعوث شده در حقیقت واسطه‏اى است بین دو دعوت.

در نتیجه کلام عیسى بن مریم را این طور باید معنا کرد: "انى رسول الله الیکم مصدقا. .."، من فرستاده‏اى هستم از ناحیه خداى تعالى به سوى شما تا شما را به سوى شریعت تورات و منهاج آن دعوت کنم"و لاحل لکم بعض الذى حرم علیکم": و بعضى از آنچه را که بر شما حرام شده برایتان حلال کنم، و این همان شریعتى است که خداى تعالى به دست من برایتان آورده، و به زودى آن را با بعثت پیامبرى به نام احمد (ص) که بعد از من خواهد آمد تکمیل مى‏کند .

از نظر اعتبار عقلى هم مطلب از این قرار است، چون اگر در معارف الهى که اسلام بدان دعوت مى‏کند، دقت کنیم خواهیم دید که از شریعت‏هاى آسمانى دیگر که قبل از اسلام بوده دقیق‏تر و کاملتر است، مخصوصا توحیدى که اسلام بدان مى‏خواند ـ و یکى از اصول عقائد اسلام است، و همه احکام اسلام بر آن اساس تشریع شده، و بازگشت همه معارف حقیقى بدانست ـ توحیدى است بسیار دقیق که ما در مباحث سابق این کتاب پاره‏اى مطالب در باره آن گذراندیم.

و همچنین شرایع و قوانین عملى اسلام که در دقت آن همین بس که از کوچکترین حرکات و سکنات فردى و اجتماعى انسان گرفته تا بزرگترین آن را در نظر گرفته، و همه را تعدیل نموده، و از افراط و تفریط در یک یک آنها جلوگیرى نموده، و براى هر یک حدى معین فرموده، و در عین حال تمامى اعمال بشر را بر اساس سعادت پایه‏ریزى کرده و بر اساس توحید تنظیم فرموده است.

کتاب: ترجمه المیزان، ج 19، ص 426

نویسنده: علامه طباطبایى



نوشته های دیگران ()
نویسنده متن فوق: » محب اهل بیت ( سه شنبه 86/10/4 :: ساعت 7:41 صبح )
»» لیست کل یادداشت های این وبلاگ

سومین همایش بانوی صبر
[عناوین آرشیوشده]

>> بازدید امروز: 5
>> بازدید دیروز: 11
>> مجموع بازدیدها: 61610
» درباره من

محبت اهل بیت،نعمت ولایت ،عزت و شهادت
محب اهل بیت
عشقم اهل بیت است و بس امانسبت به جامعه خودم هم بی تفاوت نیستم وبرای پیروی از ولایت و تداوم راه شهدا از هیچ کاری دریغ نمی کنم خوشحالم که نوکری اهل بیت را می کنم وخوشحالم که در خط شهدا قرار دارم یعنی پیرو امام و رهبر

» آرشیو مطالب
ویژه شهادت امام محمد باقر-علیه السلام
ویژه نامه عرفه 86
ویژه ولادت مسیح 86
ویژه ولادت امام هادی-علیه السلام 86
ویژه عید سعید غدیر خم 86
ویژه ایام محرم
اهل بیت
ویژه شهادت پیامبراعظم امام حسن وامام رضا علیهم السلام
ویژه انتخابات مجلس هشتم
زمستان 1386
پاییز 1386

» لوگوی وبلاگ


» لینک دوستان
نحل
یعسوب
ماهنامه فرهنگی طلوع
عطر یاس
ستاد راهیان نور
دل نوشته یک بسیجی
کانون فرهنگی محبان المهدی

» صفحات اختصاصی

» لوگوی لینک دوستان





» وضعیت من در یاهو
یــــاهـو
» موسیقی وبلاگ

» طراح قالب